Length293 km
Duration(4-5d)
The Western Uusimaa Loop is a 293-kilometre, 4-5 day gravel loop on back roads, forest roads and occasional single track in the Helsinki metropolitan region and it's western countryside. The route follows green and lush corridors from the Helsinki Central park to the highlands and lakes of the Nuuksio National Park, visits the eskers of Lohja and finally cruises down to the Gulf of Finland and follows the coast back to the capital via the towns and cities of Inkoo, Siuntio, Kirkkonummi ja Espoo. Like the other South by Cycle routes, it uses the combination of backroads, recreational hiking trails and publicly managed wilderness services as it's backbone, linking the services of the municipal centers and countryside villages.
Length
289.5 kmUnpaved
60%Duration
-Forest path
4%Uphill section
3178Degree of difficulty (1-5)
3Downhill section
3178Suited for biking
98%
Read more about the trail
Read more about the site
Päivä 1, Helsingin keskusta - Mustalammen telttailualueet (54km, nousua 810m)
Noin kolmannes Helsingin kaupungin pinta-alasta on puistoja ja viheralueita. Helsingin keskuspuisto on yhtenäisistä puistoalueista pisin ja se tarjoaa kauniin viherväylän ulos kaupungista myös tälle reitille aina Vantaanjoen rantaan ja Pitkäkoskelle asti. Ensimmäinen ajopäivä seurailee Keskuspuistossa ja sen jälkeenkin Reitti 2000 linjauksia, muutamalla lisämausteella ja helpotuksella muokattuna. Nuuksion järviylänköä lähestyttäessä nousut lisääntyvät ja jyrkkenevät: reilun 30 kilometrin matkalla nousumetrejä kertyy jopa 450, joka on suomalaisittain paljon. Onneksi mäet ovat lyhyitä ja lisäksi parit laavut rytmittävät taukomahdollisuuksillaan pulssimaista etenemistä mukavasti. Luukin ulkoilualueella on uimaranta ja Ravintola Laguna.
Luukin ulkoilualueen tuntumassa Reitti 2000 varrella on kaksi märkää ja teknistä polkuosuutta, joiden kiertäminen on helppoa Nettaan ja Pakankylän kautta. Haastavat kohdat on merkitty karttaan varoitusmerkein ja kiertovinkein. Kiertotien käyttö suositeltavaa, ellei pieni hike-a-biking ja mahdollisesti märät jalat haittaa!
Pirttimäen kahvila Ukén, toimii porttina Nuuksion kansallispuistoon. Tulipaikan ja kahvilan lisäksi Pirttimäestä on vuokrattavissa sauna, tosin kahvilan aukioloaikojen puitteissa ja varmimmin etukäteisvarauksella. Pirttimäeltä on Mustalammen telttailualueille vain 13km, mutta saunanjälkeinen hikipisarat eivät liene vältettävissä, sillä nousumetrejä kertyy Nuuksion vihreässä vuoristoradassa vielä iltapyrähdyksen aikana 250m.
Nuuksion kansallispuisto on yksi South by Cycle -reitistön kohokohtia ja sijainnillaan ja ominaispiirteiltään jokseenkin ainutlaatuinen jopa ulkomailta arvioituna, joten nousumetreille saa roppakaupalla vastinetta. Reitti kansallispuistossa on melkeinpä kokonaisuudessaan sorapintaisia ulkoilureittejä, joten ainakin kevyitä vaihteita omaavalle pyöräily puiston halki on ainakin teknisesti helppoa.
Suomen Luontokeskus Haltia sijaitsee Nuuksion sydämessä ja näyttely ravintoloineen noin 5km ennen Haukkalammen ja Mustalammen telttailualueita. Haltia Lake Lodge palvelee yöksi majoituspalvelevia etsiviä Haltian luontokeskuksen vieressä, vaihtoehtoinaan Oravankolon vuokratupa ja Tikankolon saunallinen vuokratupa. Yöpyminen Oravankolossa lisää päivän etenemään noin 5km ja yöpyminen Tikankolossa noin 8km.
Mustalammen ja Haukkalammen leirintäalueet ovat idyllisiä paikkoja yöksi kallioisine korpilampimaisemineen, mutta samalla myös joitakin ehkä koko Suomen suosituimpia retkeilykohteita. Onneksi telttapaikkoja on reilusti yhteensä kolmessa eri telttapaikkavaihtoehdossa ja sopu sijaa antanee ruuhkaisina kesäviikonloppuina. Jos jaloissa riittää virtaa ja illassa vielä valoa, niin Saarilammen telttailualueelle on näiltä telttapaikoilta 6 lisäkilometriä.
Ensimmäinen ajopäivä on pyöräiltävissä, vaikka lähtö menisi iltapäivään - ainakin valoisina kesäkuukausina, yhteiskilometrien ollessa kuitenkin kohtuulliset 54.
Päivä 2, Mustalammen telttailualueet - Korpuddenin telttailualue (84km ja 1030m nousua)
Nuuksion kansallispuistosta saavutaan ensin hiekka- ja sitten asfalttipintaisia sivuteitä pitkin Veikkolan kylään, jossa on hyvä tankata ennen Veikkola-Lohja -siirtymää. Reitti seuraa osittain noin 9km matkan säännöllisesti liikennöidyn autotien reunaa, joka lienee koko South by Cycle -reitistön vaarallisin reittiosuus liikenteen vuoksi. Liikennekulttuuri pyöräilijöiden huomioinnissa on Suomessa kansainvälisestä näkökulmasta kohtuullinen, mutta silti suurin pyöräilyyn ja retkipyöräilyyn liittyvä riski syntyy autoliikenteestä. Tämä ei ole paras reitti Veikkolasta Lohjalle, mutta Vanhaa Turuntietä pitkin matka ainakin taittuu tehokkaasti.
30km päiväkilometrin kohdalla saavutaan vihdoin Lohjan harjulle, jonka päällä reitti mutkittelee ulkoilureittejä ja helppoja polkuja pitkin Lempolan ruokakaupoille ja pikaruokaloille. Lohjanharjulta laskeudutaan Lohjanjärvelle, joka on on koko Uudenmaan maakunnan ja samalla koko reittialueen suurin järvi. Lohjan rantaraittia jatkuu kokonaisuudessaan ruhtinaalliset 18km. Päivä päättyy majataloa yöksi etsiville Mustion linnaan, jonne reitti kulkee ensin hetken suoraviivaisesti päätien vartta ja sitten viimeiset kilometrit hiekkateitä pitkin mutkitellen.
1700-luvulla rakennettu Mustion linna on puistoineen, kauniine sivurakennuksieneen ja palveluineen varmasti koko reitistön mielenkiintoisimpia yöpaikkoja, mutta mikäli se on buukattu täyteen tai prioriteettinä on muuten nukkuminen tähtien alla, leiriytyminen on mahdollista Korpuddenin ulkoilualueella noin 6km Mustion linnalta.
Päivä 3, Korpuddenin telttailualue - Koppärnäsin telttailualue (71km, nousua 880m)
Toiseksi viimeisen ajopäivän alussa reitti mutkittelee hiekkateitä ja sitten kevyenliikenteen väyliä Mustion Linnalta Mustion Muonitukseen kyläkauppaan ja kahvilaan, junaradan varteen. Radan vartta seuraillaan Karjaan suuntaan yhdistellen hiekkateitä, helppoja polkuja ja ulkoilureittejä. Polkupätkät tekevät tästä reittisuudesta hieman reitin yleistä tasoa haastavamman, mutta palkintona on metsän rauhaa - silti suoraviivaisesti seuraavaa kohdetta lähestyen.
Kun reitti kääntyy 7 km ennen Karjaata Itään takaisin kohti Helsinkiä, alkavat reitin nopeimmat tieosuudet. Inkoota lähestytään ensin päällysteellä, mutta lopulta alkaa peltomaisemien ja metsien läpi mutkitteleva hiekkateiden sarja, joka jatkuu lähes käyttämättömänä olevalle Inkoon juna-asemalle asti. Ennen Inkoon asemaa saavutaan Västankvarnin kylään, joka on rakentunut aikoinaan Västankvarn Gårdin ympärille, josta reitti jatkuu maantienreunaa Inkoon sataman terasseille.
Inkoosta reitti jatkuu hiekkateitä mutkitellen kohti Kopparnässin virkistysaluetta, jonka hiekkarannat tarjoavat erinomaisen leiripaikan. Degerbyssä on pieni kyläkauppa, josta viimeistään eväät leiriytymispaikalle. Majataloyöpyjälle vaihtoehdot ovat joko Kulttuurikeskus Holken tai Westerby Gård 5 km Inkoosta eteenpäin, noin 25 km ennen Kopparnäsin ulkoilualuetta tai Siunion kylpylä 18 km ulkoilualueen jälkeen.
Päivä 4, Koppärnäsin telttailualue - Helsingin keskusta (84km, nousua 990m)
Kopparnäsin telttailualueelta reitti jatkuu pohjoiseen, polkua pitkin kallioiden yli. Ensimmäinen kilometri on englantilaisittain hike-a-bikingia, eli pyörän työntämistä, jolla välttää noin 15 kilometrin lisäkierroksen ja valtatienvarren matkalla kohti Siuntiota. Näkymät Kopparnäsin kallioilta merelle ovat myös hienot. Virkistysalueen jälkeen reitti kulkee golfkentän reunaa kohti Siuntiota - aluksi kevyenliikenteen väylää ja siirtyen sitten siirtyen maantielle 5 km ennen saapumista Siuntion keskustaan, jossa on kauppoja ja muutama ravintolavaihtoehto.
Siuntiosta reitti jatkuu Siuntion linnalle, jossa vielä tänäkin päivänä asutaan. Vanhassa myllyssä on kesäisin auki pieni kahvila joen partaalla. Matka jatkuu Siuntionjoen suuntaisesti kohti Kirkkonummea vielä hetken hiekkatiellä, kunnes alkaa Kirkkonummelle jatkuva asfalttibaana. Meikon ulkoilualue ja luonnonsuojelualue ovat yksi Etelä-Suomen helmiä ja visiitti uimaan kirkkaalle Meikojärvelle tai yö Korsolammen telttailualueella rytmittävät mukavasti paluuta Helsinkiin, jos lisäpäivä retkelle ei haittaa. Kirkkonummen juna-asemalta on myös tehokas junayhteys Helsinkiin: lähijunalla matkakestää 41 minuuttia ja pyörän kuljettamiseen ei tarvita ennakkovarausta.
Pyöräillen retti kuitenkin jatkuu Kirkkonummen keskusta nopeana kevyenliikenteenväylänä. Hvitträskin kartano ei ole reitin varrella, mutta sen lähellä: vierailu kansallismuseossa tuo ajopäivään noin 8 lisäkilometriä. Espoossa reitti kulkee rantaraittia pitkin pääasiassa hiekkapohjaisilla kevyenliikenteenväylillä. Reitti etenee Länsiväylää alitellen rannan tuntumassa Keilaniemeen lasiseinäisillä toimistotaloille ja siitä Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksen halki Laajalahtea kiertäville hiekkavoittoisille ulkoilureiteille. Saapuminen Helsingin keskustaan ja Kansalaistorille tapahtuu Baanaa pitkin.