Siirry pääsisältöön
Retkeilykohteet
Hiihto

Ahkio

Ahkion vetäjä joutuu kulkemaan tasaisempia maastoja, mutta vastaavasti hän voi tehdä useammankin viikon kestäviä vaelluksia tukeutuen kokonaan mukanaan kuljettamiinsa varusteisiin. Silloin vaellukset voi suunnata vapaasti yleisten reittien ja tupaverkostojen ulkopuolelle todelliseen erämaan rauhaan.

Kaupan olevien toimivien ahkioiden mallivalikoima on melko suppea, mutta monien latuyhdistysten ja retkeilyjärjestöjen toimintaan kuuluu myös retkeilyvarusteiden kehittely ja valmistaminen talkoovoimin jäsenilleen. Niistä löytyy kokemusten muovaamia hyvin käyttökelpoisia malleja, joiden huolto- ja korjausmahdollisuus on myös järjestetty.

Retkeilijä vetämässä ahkiota lumiliukukengillä umpihangessa. Ympärillä tykkypuita.
Lumikenkäilyä lumisten puiden keskellä tunturin huipulla Riisitunturin kansallispuistossa.

Ahkion ominaisuudet

Ahkion rakenteelliset osat ovat vetovyö, vetoaisat, ahkion runko ja suojapeite. Valmistajasta riippuen rakenneosien teknisiä toteutuksia on erityyppisiä ja myös niiden kiinnitysmekanismit toisiinsa vaihtelevat. Ahkion perusominaisuuksiin kuuluu, että se on tarpeeksi tilava pitemmillekin vaelluksille. Siinä on reunoihin kiinnitetty vedenpitävä peitto, joka rullautuu tiiviisti kuorman suojaksi ja sitoo sen samalla kiinni. Edelleen ahkion on kuljettava pystyssä suksiurassa ja seurattava vetäjää hyvin käännöksissäkin. Kiinteä yhteys vetäjän ja ahkion välillä on lähes välttämätön, jotta vältytään aisojen alinomaisilta tönäisyiltä epätasaisessa maastossa.

Aisaputket estävät ahkiota tulemasta kintuille ja ohjaavat sen kulkemaan samalta puolelta puuta kuin vetäjä ja pysymään perässä viistossakin rinteessä. Vetovyön on oltava sellainen, että vetonarut saadaan siihen helposti kiristettyä ja vyöstä ahkioineen voidaan kaikissa tilanteissa vapautua nopeasti myös kovassa vauhdissa. Ahkion rakenteiden olisi oltava sellaisia, että rikkoutunut osa voidaan vaihtaa kenttäoloissakin. Turvakaarin ja suojarakentein varustetussa ahkiossa voidaan kuljettaa pieniä lapsia esimerkiksi päivävaelluksilla. Ahkion kunto kannattaa tarkistaa aina ennen käyttöönottoa ja mielellään heti käytön jälkeen.

Ahkion pakkaaminen

Ahkio pakataan mahdollisimman tasapainoiseksi pituus- ja poikittaissuunnassa. Usein tarvittavat varusteet sijoitetaan esimerkiksi etuosaan päällimmäiseksi ja helposti esiin otettaviksi.

Ahkiovaeltajan ei tarvitse kantaa selässään mitään. Pysähtyessään hän lepää heti ja saattaapa anorakin selkämyskin olla kuiva, kun mikään kantamus ei litistä vaatteita ihoon kiinni.

Ahkion kanssa ilman suksia

Ensilumilla, alkavan kaamoksen kynnyksellä tehtävillä sauvavaelluksilla on erilaiset ja nautittavat olosuhteet. Suksisauvoin varustettuna kuljetaan jalkaisin tai lumikengillä. Varusteet telttoineen päivineen kulkevat mukavasti ahkiossa. Päivä on lyhyt, jolloin jää runsaasti aikaa leirissä oloon, luonnon äänien kuunteluun, revontulien ihailuun ja moneen muuhun havainnointiin.

Hiihtäjiä aurinkoisena talvipäivänä. Hiihtäjillä on perässään ahkiot.
Hiihtäjiä Lemmenjoen kansallispuistossa.

Ahkion käyttö

Jos mahdollista, kannattaisi reitin valinnassa välttää sivurinteitä, ryteikköjä ja muita vastaavia riskimaastoja. Pehmeässä lumessa voi olla tarpeen käydä ensin hiihtämässä "ränni" ilman ahkiota, tämä säästää sekä ahkiota että retkeilijää.

Liian jyrkissä käännöksissä saattavat aisat hajota. Aisojen vetonarua on syytä pitää kireällä ja siirtää joka päivä hieman, ettei naru kulu yhdeltä kohtaa liikaa. Aisan kiinnitysremmien tulee olla myös kireällä, ilman klappia. Ahkio tulisi lastata siten, että painopiste on mahdollisimman alhaalla ja keskellä, jotta ahkion kulku olisi vakaampaa. Tarkistamalla vaelluksilla ahkio rutiininomaisesti joka päivä, välttyy monelta vialta jo etukäteen.

Hiihtovaelluksella Salamajärven kansallispuistossa.
Hiihtovaelluksella Salamajärven kansallispuistossa.

Ahkion kuljetus

Kuljetus on varteenotettava ahkiota vaurioittava riski varsinkin yleisiä kulkuneuvoja käytettäessä. Ahkioita saatetaan latoa päällekkäin tai ahkio voi olla pystyasennossa, sivuttain tai miten tahansa. Jos ahkiossa ei ole helposti nähtävissä turvallisia nostokohtia, saatetaan ahkiota nostaa esimerkiksi kuorman sidontaan tarkoitetusta kuminauhasta, jolloin pujotuslenkit ovat vaarassa hajota. Ahkion voi suojata vaikka erillisellä peitteellä, jolloin kuminauha saadaan piilotettua sen alle. Kertakäyttöratkaisuna voi esimerkiksi teipata jätesäkin ahkion päälle.

On järkevää pakata ahkio siten, että mikään ahkion sisällä oleva esine ei pääse vaurioittamaan ahkiota ulkoisen kuormituksen aiheuttamana. Samoin ahkion päälle ei kannata sitoa mitään, joka voi joko itse rikkoutua tai rikkoa ympäristöään. Esimerkiksi suksisauvojen kärjet kannattaa suojata letkunpätkällä.

Jos ahkiota joudutaan kuljettamaan sulalla maalla, esimerkiksi rautatieasemilla, voisi ahkion alla olla kulutuspalat tai jopa pyörät. Kevyt kanootinkuljetuskärrykin toimii tässä tehtävässä hyvin. Vetoremmikään ei olisi pahitteeksi.

Varaosat

Retkiä varten kannattaa ottaa mukaan varaosia, joista osa voisi olla retkikuntakohtaisia ja osa henkilökohtaisia. Retkikuntakohtaisena olisivat sellaiset varaosat, joita vähiten tarvitaan, kuten vetovyö kokonaisuutena, kuminauhan kiinnityslenkit ja mahdollisesti aisan kiinnityskoukut. Henkilökohtaisina varaosina olisivat esimerkiksi aisaputket, vetonaru ja aisankiinnitysremmit. Varaosat kannattaa olla sellaisina kokonaisuuksina, että ne ovat helppo ja nopea vaihtaa. Tarvittavat työkalutkin kannattaa optimoida retkikuntakohtaisesti.

Ahkion kunnon tarkistus ja huolto

Rungon ja suojapeitteen tarkistus

Ahkion runkoon tulee tavallisesti vain mekaanisia vaurioita, lähinnä pintanaarmuja. Lasikuitukerrokseen yltävät naarmut on syytä maalata umpeen ja syvän kuluman ollessa kyseessä pakkeloida sekä hioa naarmu ennen maalausta. Rakennetta heikentävän vaurion kohdalle sisäpinnalle on tarpeellista laminoida lasikuitukerroksia tarvittava määrä (yleensä kaksi kerrosta riittää) ja maalata kohta hiomisen jälkeen. Näin estetään veden imeytyminen kuituun ja siitä johtuva vaurio. Jos jalakset ovat kuluneet, ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa ne uusiin. Jalasten kiinnitykset pitää silloin tiivistää, ettei vesi pääse ahkion sisään niittien kohdista.

Suojapeite suojaa ahkion sisällön, mutta myös sitoo osaltaan kuorman paikoilleen ahkiossa. Yleensä kuorma sidotaan ja samalla peite suljetaan ahkion kylkiin kiinnitettyjen lenkkien kautta pujotetulla pyöreällä kuminauhalla.

Suojapeitteestä kannattaa tarkistaa mahdolliset reiät tai repeytymät sekä peitteen kiinnitys ahkioon. Itse peitteen vaurioiden lisäksi todennäköisimmin rikkoutuvat kuminauhan kiinnityslenkit. Kuminauha puolestaan korkeintaan menettää joustavuutensa, mutta ei katkea. Ahkion nostolenkit ovat myös alttiina vaurioille, joten ne kannattaa samalla tarkistaa ja korjata tarvittaessa.
Kaksi miestä huoltavat ahkiota.

Kaksi miestä huoltavat ahkiota.
Ahkion jalasten kiinnitys meneillään.

Vetovöiden ja -aisojen tarkistus

Vetovyöstä tarkistetaan itse vyö, vyön kiinnitys ja säätö sekä vyön kiinnitys vetoaisaan. Rankimman rasituksen kohteeksi joutuvat aisan kiinnitysmekanismi sekä sen kiinnitys vyöhön. Jos vetoaisat on kiinnitetty narun avulla vetovyön muovisiin pesiin, joissa on köysilukot, silloin kannattaa tarkistaa, onko köysilukoissa murtumia ja ovatko köysilukon "hampaat" vielä pitävät sekä onko itse vyö kunnossa kiinnitysmekanismien kohdilla. Vyössä saattaa olla poikittaisia repeämiä kiinnityssolkien läpivientien kohdilla.

Vetoaisat kestävät vetoa, mutta eivät yleensä taivutusta. Veto otetaan vastaan joko itse aisoilla tai niiden sisällä olevalla narulla. Vetoaisoihin kohdistuu puristusvoimaa silloin, kun ahkio pyrkii ajautumaan vetäjän päälle, sekä taivutusta ja vääntörasitusta, kun ahkio pyrkii sivusuuntaan käännöksissä tai kaatuu esimerkiksi sivurinteessä. Aisojen kiinnitysmekanismi itse ahkioon ottaa vastaan kaikki nämä voimat jopa siten, että rasitus voi olla pääosin vain toisen aisan kohdalla.

On hyvä tarkistaa, onko aisoissa murtumia ja ovatko aisojen jatkokset kunnossa. Murtumia voidaan esimerkiksi lastoittaa tukemalla murtumakohta kahden halkaistun putken väliin tai tietysti vaihtaa koko murtunut aisa uuteen tapauksesta riippuen. Jos aisassa on vetonaru ja se on selvästi kulunut yhdestä kohtaa, niin silloin voi aisan sisällä olla jokin narua vahingoittava roso tai muu epäjatkuvuuskohta, joka on poistettava. Vetonaru voi olla liian kulunut köysilukon kohdalta, jolloin naru on syytä vaihtaa. Tarkistettavat kohdat aisojen kiinnityksessä ahkion runkoon riippuvat kiinnitysmekanismista. Esimerkiksi joissain ahkioissa kiinnitys on toteutettu kiinnityskoukuin ja aisaremmein. Yleensä aisaremmit hajoavat, mutta kannattaa tarkistaa myös, ovatko koukut kunnolla kiinni ja muuten ehjät.