Luontoon.fi uutiset

Kolin kiskohissi on jälleen käytössä - perusteellinen huolto kesti kaksi kuukautta

Kolin kansallispuiston pääpysäköintialueella (Ylä-Kolintie 39) Ukko-Kolin yläpihalle kuljettava kiskohissi on otettu käyttöön tänään. Hissi suljettiin huollon vuoksi 12.8. Hissillä oli nyt ensimmäinen perusteellinen huolto, jolloin kaikki liikkuvat ja kuluvat osat avattiin ja mahdolliset kulumat ja vauriot tutkittiin. Nyt tehdyssä huollossa tehtiin valmistajan tehtaalla perusteellinen hissilaitteen läpikäynti. Inspecta tekee hissiin vuosittain turvallisuustarkastuksen, jonka huomioiden perusteella mahdolliset virheet ja puutteet korjataan välittömästi. Normaalikäytössä hissillä on kuukausihuolto kerran kuukaudessa.

Nosturi nostaa kiskohissiä paikoilleen kiskojen päälle.Kiskohissin huollosta vastasi valmistaja itävaltalainen Doppelmayr ja laite oli tehtaalla Sveitsissä neljä viikkoa. Hissin purkivat ja asensivat paikoilleen tehtaan asentajat. Heillä oli myös vaadittavat mittalaitteet toimintakokeille ja turvatarkastuksille. Kustannusarvio huollolle kaikkine lisätöineen ja varaosineen on 260 000 euroa. Huolto toteutettiin eduskunnan Metsähallitukselle myöntämillä lisätalousarviorahoilla. Hissin peruskunnostus tehtiin Metsähallituksen toimesta.

- Olemme suunnitelleet hissin huoltoa huolella jo vuoden verran. Aikataulut lyötiin lukkoon alkukesästä, joten ennakkotiedottaminen oli helppoa ja tehtaalta pystyttiin varaamaan tarvittava työaika tälle hissille. Tiedottamiseen panostettiin todella paljon yhdessä Pohjois-Karjalan Osuuskaupan kanssa, Pasi Ikonen Metsähallituksen Luontopalveluista kertoo.

200 000 kilometriä hissimatkoja 20 vuoden aikana

Kolin kiskohissiä käyttävät Luontokeskus Ukon asiakkaat, Break Sokos Hotel Kolin asiakkaat ja kansallispuiston kävijät. Kiskohissin maksimihenkilömäärä on 25 henkilöä, mutta käytännössä hissiin mahtuu noin 15 henkilöä.

-Hissin tarpeesta Ikonen taustoittaa, että hissi on palvellut jo yli 20 vuotta ja sinä aikana se on tehnyt yli 1,8 miljoonaa matkaa radalla. Kilometreiksi muutettuna se on yli 200 000 kilometriä.

-Aikataulut ovat pitäneet, eikä isoja yllätyksiä ole ollut matkalla. Asentajat ovat todella ammattitaitoisia, eivätkä he jää neuvottomaksi missään tilanteessa. Hissilaitteessa on niin paljon erityisosaamista vaativia komponentteja, että valmistaja on ehdottomasti paras taho suorittamaan tämän mittaluokan huoltotoimenpiteet, Ikonen sanoo.

Elokuun ajan hissin tilalle oli järjestetty maksuton “shuttle”-bussi, joka liikennöi nonstop-periaatteella pysäköintialueen ja yläpihan väliä. Syyskuulla kuljetus on ollut lähinnä viikonloppuisin sekä suurempien tapahtumien aikana.

-Ennakko-odotuksiin nähden negatiivista palautetta on tullut todella vähän, ja ihmiset ymmärtävät hyvin asian tärkeyden. Toki hyvää aikaa tällaiselle seisokille ei ole, mutta huoltoajaksi yritettiin valita vähiten huono, kuitenkin siten, että myös asentajilla olisi inhimilliset ja turvalliset työolosuhteet säiden puolesta, Ikonen iloitsee.

Hissi on rakennettu aikoinaan, koska ei Kolin yläpihalla ei ole tilaa pysäköintialueelle ja tie ylös on vaarallisen jyrkkä. Yläpihalla on liikkumisesteisille muutamia vain heidän käyttöönsä merkittyjä pysäköintipaikkoja. Pysäköintialueilta pääsee myös jalan betonisia portaita pitkin Yläpihalle. Hissin omistaa Metsähallitus.

Vuonna 2023 Kolin kansallispuiston käyntimäärä oli 249 100. Lähes kaikki Kolin kävijät haluavat nähdä kansallismaiseman, joten arviolta vähintään 90 prosenttia kävijöistä käy huipulla.

Lisätietoa